Etalagebenen

Etalagebenen , looptraining

Na een stukje lopen komt pijn, kramp of vermoeidheid in uw been opzetten. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Dat kan wijzen op Claudicatio intermittens, beter bekend als ‘etalagebenen’. Want wie met deze klachten in een winkelstraat loopt, lijkt steeds even stil te staan om een etalage te bekijken. Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuur- stof nodig dan in rust. Die zit in uw bloed, het transportmiddel van in uw lichaam. De klachten ontstaan doordat bij etalagebenen de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd zijn.

De pijn die optreedt tijdens het lopen kan uw dagelijks leven behoorlijk ver- storen, zowel thuis, op uw werk, als in uw sociale contacten. Bovendien ver- mindert uw conditie als u door de klachten te weinig beweegt. Als de aan- doening langer bestaat kunt u ook last krijgen van koude voeten. Wondjes aan voet of been genezen minder goed en gaan soms zweren. De behan- deling is erop gericht om problemen door de klachten te beperken en de risicofactoren voor aderverkalking te verminderen. Sommige patiënten hebben genoeg aan het wandeladvies. Er is echter ook een groep patiënten die intensivere begeleiding door een fysiotherapeut nodig heeft. Door de pijn bent u geneigd minder te bewegen waardoor de klachten alleen maar verergeren. De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en de problemen door etalagebenen te verminderen in uw dagelijkse leven. Samen streeft u naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid.

Onze fysiotherapeut is geregistreerd bij het Claudicationet.